כמה מילים עליי
השכלה ועיסוק אקדמי:
- עובד סוציאלי קליני (מ.ר. 24163) – מוסמך לטיפול נפשי.
- חבר סגל ומרצה לפסיכולוגיה בתוכניות לתואר ראשון ושני, החוג לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת חיפה*
- מרצה בכיר בחוג לעבודה סוציאלית ומדריך סטודנטים בהכשרת לימודי השדה והנחיה קבוצתית, המכללה האקדמית הדסה, ירושלים*
- תואר שלישי (PhD) מהפקולטה לרווחה ובריאות, אוניברסיטת חיפה.
- תואר שני (MSW) בעבודה סוציאלית קלינית (בהצטיינות), אוניברסיטת חיפה.
- תואר ראשון (BA) בפסיכולוגיה (בהצטיינות), האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב
* מרצה בקורסים: מבוא לפסיכולוגיה, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכופתולוגיה, תיאוריות באישיות, הנחייה קבוצתית ועוד.
ניסיון ופרקטיקה מקצועית:
- בעל קליניקה פרטית לפסיכותרפיה וייעוץ, משנת 2007.
- ייעוץ וטיפול פרטני, והנחיית סדנאות קבוצתיות לעובדים בנושא התמודדות עם חרדות ומשברים, במסגרת ארגונים ושירותים ממשלתיים, כגון: משרד הבריאות, מכון ויצמן למדע, התעשייה האווירית ועוד.
- פרקטיקום במחלקה לבריאות הנפש, ביה"ח איכילוב, תל אביב.
- התמחות במרכז לבריאות הנפש של קופת חולים כללית, רמת חן, רמת גן.
- ניהול פורום מקצועי בפורטל האינטרנט BeOK בנושא נטייה וזהות מינית.
- מרצה בארץ ובעולם בנושא המתח שבין הפרט לחברה ובין האמונה הדתית לנטייה המינית.
טיפול בגישה משולבת
פעמים רבות אני נשאל על ידי פונים המעוניינים בטיפול מהי הגישה הטיפולית לפיה אני עובד.
האמת היא שברוב המקרים אין המדובר בגישה אחת בלבד, אלא בשילוב של כמה גישות מרכזיות בהתאם לצרכיו של המטופל.
טיפול בגישה זו נקרא טיפול משולב (וכן טיפול אינטגרטיבי או אקלקטי), ויסודו בשילוב בין כמה גישות טיפוליות מרכזיות כגון הגישה הפסיכודינמית, הגישה הקוגניטיבית-התנהגותית, הגישה ההומניסטית ועוד.
יתרונה העיקרי של הגישה האינטגרטיבית הוא ביכולתה להתאים את הטיפול לצרכים האישיים והייחודיים של כל מטופל.
שילוב נכון בין טכניקות טיפוליות מהגישות הנ"ל מעודד הבנה מעמיקה יותר של הקשיים שהמטופל חווה, מקנה כלים מגוונים להתמודדות עם בעיותיו ומשיג תוצאות מהירות וטובות יותר בהשוואה לטיפול המבוסס על גישה אחת בלבד.
כך לדוגמה, במצבי דיכאון, מאפשרת הגישה הפסיכודינמית הבנה מעמיקה יותר של מקורות הדיכאון ונטרולם, בעוד הגישה הקוגניטיבית מתמקדת בהכרה ושינוי של דפוסי חשיבה שליליים, והגישה ההתנהגותית מספקת טכניקות התנהגותיות המנחות את האדם להתמודד עם תסמיני הדיכאון בצורה מועילה ומטיבה יותר.
שילוב טיפולי זה הוכח כמשיג תוצאות מהירות וטובות יותר והוא מאפשר בנוסף לכך למטופל ללמוד על עצמו, על דפוסי התנהגותו ועל הקשרים בין מחשבותיו, רגשותיו והתנהגויותיו. למידה זו היא הבסיס לתהליכי הצמיחה וההתפתחות האישית המובילים לשיפור באיכות החיים.
לסיכום, גישת הטיפול המשולבת (האינטגרטיבית) מציעה טיפול רחב ומעמיק, המבוסס על שילוב אפקטיבי בין גישות מרכזיות שונות, המותאם לצרכים האישיים של כל מטופל ומספק מענה מתאים למגוון בעיות פסיכולוגיות.
זהו טיפול מקצועי שמוביל לתוצאות.
מדברי מטופלים
כשהגעתי לטיפול הייתי תקוע במקום מאוד לא טוב בחיים. בעזרתו של אייל שליווה אותי בסבלנות, העלה תובנות חכמות ועזר לי להבין מה מעכב אותי בחיים, היום אני במקום הרבה יותר טוב בזוגיות ובכלל
הגעתי בעקבות המלצה של חברה טובה. אני בת 40 והרגשתי שאני מפספסת המון בחיים. הטיפול עם אייל חיזק אותי ועזר לי להתחיל להגשים את המטרות החשובות עבורי בחיים
מהפגישה הראשונה שמתי לב שאייל קולט אותי במדויק. הוא הבין מהר מאוד מה פועל עליי ומה מעכב אותי. העבודה איתו אפשרה לי להשתחרר מהחששות והקשיים ולהתקדם לאן שרציתי
הגעתי לטיפול אחרי 3 חודשים של דיכאון. לא היה לי כוח ורצון לכלום. עם הרבה סבלנות אייל עזר לי להתחזק ולהתגבר על הדיכאון. בזכותו אני היום במקום אחר
אייל הוא לא מאלה שיושבים כל הזמן ורק מהנהנים עם הראש. הוא יגיד לך מה הוא חושב ולפעמים גם לא יוותר לך בקלות. אולי זה לא מתאים לכולם, אבל אותי זה דחף קדימה ועזר לי מאוד
פניתי לטיפול כי הרגשתי חסר אונים. חששתי ממה יגידו ופחדתי להיות מי שאני. הטיפול עם אייל אפשר לי להכיר את עצמי בלי לחשוש ולדעת מה נכון עבורי בחיים. היום טוב לי וגם יש לי זוגיות
"בין היצר ליוצר"
ספרו של ד"ר איל זק
ד"ר זק איל, מרצה בכיר בחוג לעבודה סוציאלית במכללת הדסה בירושלים ובאוניברסיטת חיפה, עובד סוציאלי ופסיכותרפיסט קליני בהכשרתו, מספר בראיון ל Ynet על ספרו "בין היצר ליוצר – נרטיבים של הומואים דתיים"
ספרו של זק מבוסס על עבודת הדוקטורט שלו, במסגרת החוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, ובו הוא מציג חלק ממחקרו.
הספר עוסק בקונפליקט בין הזהויות בקרב הומוסקסואליים דתיים הנשואים לאישה או המעוניינים להינשא לאישה, ועל התחושות של כל הצדדים המעורבים. נרטיבים שמספרים לנו על קרע פנימי עמוק בין הזהות הדתית והשייכות החברתית לנטיה המינית.
הספר מציג גם את צידה של האישה הנשואה להומוסקסואל, את התחושות וההשלכות שיש בחיי נישואים מסוג זה.
"חשוב להבין שכאשר הומו דתי מתחתן, גם האישה סובלת ונכנסת למצוקה נפשית גדולה", אומר ד"ר זק. "האישה מצפה לקיום מצוות עונה (החיוב ההלכתי על גבר נשוי לקיים יחסי מין עם אשתו), ויותר מפעם בחודש. היא לא מבינה למה הבעל לא נמשך אליה, וחושבת שהיא פשוט לא מושכת ואולי אף מכוערת. טיפלתי בנשים נשואות שבאמת האמינו שהן לא יפות ולא מושכות. הן האשימו את עצמן ופיתחו אומללות, תסכול ומצוקה נפשית שהשפיעו לא רק על עצמן ועל הבעל, אלא גם על הילדים".
י', דתי-לאומי בן 38, שהתראיין למחקר, הוא כיום אב לחמישה ועדיין נשוי. "אין ספק שלהיות הומו ולהיות דתי ולהיות נשוי אלה שלוש קצוות שקשה מאוד לחבר אותם, ואפילו בלתי-אפשרי לחבר אותם", הוא אומר. "אבל מצד שני, זה מה שאני, כי אין לי דרך להילחם בזה. אני לא יכול להגיד שלא ניסיתי. ניסיתי להילחם בזה, ניסיתי כל מיני דברים, אבל בסופו של דבר זה אני ואלה החיים שלי".
על רקע חודש הגאווה המצויין בימים אלה, והתהליך שעוברת הקהילה הלהט"בית החילונית בישראל אומר ד"ר זק: "בעוד הקהילה הלהט"בית החילונית בישראל תובעת בצדק שוויון זכויות, הקהילה הלהט"בית הדתית עדיין לא במקום הזה.
הדרישה שלהם היא קודם כול לנראוּת, לקבלה ולהכלה. הם רוצים שהרבנים ידברו איתם ויכירו בהם, דבר שאותו עושים בשנים האחרונות רבנים של ארגון צהר ושל ארגון 'בית הלל'.
ההכלה והקולות שלהם חשובים מאוד ומצילי חיים, פשוטו כמשמעו. הקולות הסובלניים האלה לרוב אינם קיימים בעולם החרדי או החרד"לי. שם רבנים רבים עדיין ממשיכים לנסות ולכפות על הצעירים לשאת אישה או ללכת לטיפולי המרה מסוכנים".